söndag 2 februari 2014

Sy och brodera perfekt dop/ namngivningspresent!




Hej och välkommen till min blogg!
Här kommer jag att blogga om hur det är att trixa med garn.
 Visste du att det finns miljoner saker man kan göra med garn? Sticka, virka, sy, brodera- allt du kan tänka dig! Bara din fantasi sätter gränser för vad du kan göra och med den här bloggen tänkte jag dela med mig av några av mina favoritsaker som jag eller mina vänner har gjort. Du är mer än välkommen att dela med dig av dina erfarenheter och tips! 


Jag tänkte inviga bloggen med tips om hur man gör en personlig doppresent. För vilket tillfälle kan vara bättre än just dop eller namngivning för att ge bort något verkligen personligt i gåva?


Lapptäcke med personligt broderi



Ett lapptäcke är perfekt till bebisar! Det går att ha i vagnen och är toppen till att lägga ner bebisen på golvet på och lätt att ta med sig överallt!

Detta lapptäcke är gjort av stuvar jag hade över och är designat för att kunna ha på golvet under bebisen. Använd därför lite tjockare stoppning i det.

1. Börja med att klippa ut en mall i kartong. Jag valde att göra mallen 12x12 (vilket ger 1 cm sömsmån på vardera sida).

2. Välj ut de tyger du vill ha med i lapptäcket. Använd gärna tyger av olika textur- bebisar gillar att känna på olika material! (Jag använde här stuvar av bl.a. råsiden, olika vävda bomullstyger och möbeltyger.) Ett tips är att varva enfärgade tyger med mönstrade, det brukar ge en bra balans. 

Var noga med de tyglappar du vill använda för broderiet. Det är viktigt att det inte är ett för stretchigt material eftersom det då blir svårt att brodera på. Det ska även helst vara enfärgat så att broderiet syns väl. 

Välj ut ett tyg att ha på undersidan. Vänta med att klippa ut storleken tills det att du har sytt i hop lapparna. (Det har en tendens att inte bli den storlek du ursprungligen räknade med...)

3. Klipp ut tyglappar efter mallen. Storleken på täcket beror på hur många lappar du vill använda (det här lapptäcket är 60x60 cm). 

4. Lägg ut lapparna i det mönster du vill ha dem. Nåla i hop dem och börja sy ihop lapparna. var noga med att pressa sömmarna! Jag vet- urtråkigt! men det kommer att löna sig!



5. När alla lapparna är ihopsydda är det dags att kalkera ut ditt broderi. Rita eller skriv det du vill brodera på smörgåspapper och använd sedan kalkerpapper eller kalkerpenna för att överföra mönstret till lapptäcket.

 Här har jag valt att skriva barnets namn, med tilltalsnamnet högst upp för att göra det tydligt, och de andra två namnen på sidan. Längst ner har jag skrivit födelsedatumet. Handstilen är min egen men det går att hitta massor av fina exempel på alfabeten på nätet.

 6. Brodera med de typ av stygn du föredrar. (Detta lapptäcke broderade jag med kedjestyngn, eftersom de är oslagbara när det gäller att brodera snirklig text med. Korststygn fungerar också bra, men gör då gärna ett mönsterdiagram innan så att du vet hur du ska brodera stygnen.) Vill du veta hur man broderar kedjestygn kan du titta in den här instruktionsvideon; brodera kedjestygn. Jag använde två trådar men sydde relativt korta stygn och fick på så sätt texten att se tjock ut.

7. Klipp ut tunnt vlieseline och stryk på det på baksidan av ditt färdiga broderi. (Detta är för att hindra broderiet från att gå upp och att hålla det på plats, då lapptäcket kommer att utsättas för slitage.) Stryk även broderiet försiktigt på låg värme.

8. Mät nu ut baksidan till lapptäcket samt vadden. (Använd gärna lite tjockare vadd. Fråga din närmsta sybehörsbutik, de hjälper gärna till!)

9. Lägg framsida och baksida aviga mot varandra och sy ihop, utom ett ca. 10 cm hål i ett utav hörnen (det är där vadden ska in.) 

10. Pressa sömmar och vänd på arbetet. Stoppa med vadd. Sy igen hålet.

11. Lägg täcket på golvet eller på ett bord och börja sätta i knappnålar i det på olika ställen (dock ej mellan olika sömmar). Detta är för att hålla ihop arbetet så att vadden och tyget inte ska glida när du börjar sy i lapptäcket.

12. Börja sy i sömmarna på lapptäcket. Följ de sömmar som redan finns. ett tips är att hålla blicken bakom pressarfoten för att sy så rakt som möjligt och inte av misstag så vid sidan av sömmen- inte snyggt!

13. Voila! Täcket är klart! Så på med finstassen och iväg med dig till dopet eller namngivningsfesten!



Lycka till!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar